سینی کابل چیست؟

در سیم کشی برق ساختمان ها، از یک سیستم مدیریت کابل استفاده می شود که از کابل های برق عایق بندی شده برای پشتیبانی، توزیع، کنترل و ارتباطات استفاده می شود. سینی های کابل به عنوان جایگزینی برای سیم کشی یا سیستم های مجرای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند و معمولاً سینی کابل برای مدیریت کابل در ساخت و سازهای تجاری و صنعتی استفاده می شوند. به عبارت دیگر کاربرد سینی کابل بیشتر در کارخانه های صنعتی و بیمارستانها و مجتمع های اداری و تجاری و حتی مجتمع های مسکونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آنها به ویژه در شرایطی که امکان تغییر در سیستم سیم کشی وجود داشته باشد بسیار مفید هستند، زیرا کابل های جدید را می توان با قرار دادن آنها در سینی برق، به جای کشیدن آنها از طریق لوله، نصب کرد.

 

انواع سینی کابل

مدل های مختلفی از سینی وجود دارد که در کاربرد های مختلف استفاده می شود. یک سینی با کف تخت حداکثر محافظت را از کابل ها ایجاد می کند، اما به برش سینی یا استفاده از اتصالات برای ورود یا خروج کابل ها نیاز دارد. سینی های پانچ شده دارای شکاف هایی در قسمت زیرین سینی است که اجازه می دهد تا مقداری گردش هوا در اطراف کابل ها وجود داشته باشد و همچنین تخلیه آب امکان پذیر باشد و اجازه نمی دهد گرد و غبار در داخل سینی جمع شود. کابل های کوچک ممکن است از طریق دهانه شکاف ها از سینی خارج شوند، که ممکن است شکاف یا سوراخ هایی در پایین داشته باشد.

سینی های دارای شکاف و نردبان ممکن است دارای درب محافظ برای محافظت از کابل ها در برابر سقوط اجسام، گرد و غبار و آب باشند. روکش های سینی برای استفاده در فضای باز یا در مکان های پر گرد و غبار ممکن است به شکل شیبدار باشد که از جمع شدن گرد و غبار، یخ یا برف جلوگیری کند.  کاربرد سینی کابل سبک تر در شرایطی که تعداد زیادی کابل کوچک مانند کابل های شبکه تلفن یا رایانه استفاده می شود مناسب ترند.

 

کاربرد سینی کابل

نحوه قرارگیری کابل ها در سینی کابل

برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سیمها، کابلهای بزرگ برق گذاشته شده در سینی ممکن است برای حفظ فاصله بین هادی ها به بلوک های پشتیبانی نیاز داشته باشند. کابل های کوچکتر ممکن است در سینی های افقی بدون محکم کردن قرار داده شوند اما در سینی های عمودی باید با بست کابل ها به پایین سینی های نصب شده محکم شوند.

برای حفظ پشتیبانی از کابل ها در ارتفاع یا تغییرجهت سینی ، تعداد زیادی اتصالات سینی کابل مخصوص با هر سبک و نوعی وجود دارد. زانویی های افقی جهت سینی را تغییر می دهند و به فرم های ۳۰ ، ۴۵ و ۹۰ درجه ساخته می شوند که هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی تولید می شود. و همچنین اتصالات می تواند به شکل سه راهی و چهار راهی نیز استفاده شود. برخی از تولیدکنندگان انواع مختلف زانویی قابل تنظیم را ارائه می دهند، که برای نصب سینی در اطراف موانع یا اشکال نامنظم مفید است. لوازم جانبی های دیگری نیز وجود دارد که می تواند در پشتیبانی از سینی کابل استفاده می شود تا سیستم سینی عملکرد کاملی داشته باشد. به عنوان مثال، تغییر در اندازه های مختلف سینی کابل در یک اجرا را می توان با کاهنده ها تنظیم کرد.

سینی های کابل معمولا از فولاد گالوانیزه، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم یا پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه ساخته شده اند. مواد اولیه برای ساخت بر اساس محل استفاده انتخاب می شود. سینی های گالوانیزه ممکن است از ورق استیل پیش گالوانیزه ساخته شده باشند یا ممکن است پس از ساخت گالوانیزه گرم شده باشند. وقتی سینی گالوانیزه در طول برش داده می شود، معمولاً سطح برش داده شده با یک ترکیب غنی از روی رنگ می شود تا از فلز در برابر خوردگی محافظت کند.

 

نگرانی ها و راه حل های ایمنی در برابر آتش سوزی

روکش های کابل قابل احتراق ممکن است آتش بگیرند و آتش سوزی کابل ها می تواند در امتداد یک سینی کابل در داخل سازه گسترش یابد. با استفاده از روکش های کابل ضد حریق یا پوشش های ضد حریق که روی کابل های نصب شده میتوان به راحتی از این امر جلوگیری کرد. ممکن است پوشش های سنگین یا توقف های طولانی برای آتش سوزی نیاز به تنظیم درجه جریان کابل داشته باشند، زیرا چنین اقدامات ضد حریق باعث کاهش اتلاف حرارت کابل های نصب شده می شود.

 

نحوه قرارگیری کابل در سینی کابل

اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب کابل ها

بازدید و نظافت به طور منظم برای ایمنی مهم است، زیرا سینی های کابل اغلب در مکان هایی آلوده نصب می شوند. اگر سینی ها به طور منظم بررسی نشده و تمیز نباشند ، ممکن است گرد و غبار و شلوغی قابل احتراق جمع شود. سینی های کابل پلاستیکی تقویت شده از پلاستیک و فایبرگلاس قابل احتراق هستند. این اثر از طریق استفاده از بازدارنده های آتش یا ضد آتش کاهش می یابد.

سینی های کابل آهنی با افزایش گرمای ناشی از آتش سوزی اتفاقی، منبسط می شوند. این موضوع توسط گزارش آزمون Otto-Graf-Institut آلمان III.1-80999 / Tei / tei ”  آزمون تکمیلی با موضوع نیروی مکانیکی وارد شده بر روی سیستم های Firestop نفوذ کابل در طول آزمایش آتش” ، مورخ ۲۳ اکتبر ۱۹۸۴ ، به اثبات رسیده است. این مورد در مورد هر نوع مهر و موم فوم سیلیکونی نیز صدق می کند ، اما همانطور که در بالا نشان داده شده است، با استفاده از ملات های فایرستوپ با مقاومت فشاری و ضخامت کافی برطرف می شود. همچنین ، برخی از کدهای ساختمانی دستور می دهند که نفوذ کننده ها مانند سینی های کابل به گونه ای نصب شوند تا از کمک آنها در فروپاشی دیوار آتش جلوگیری کنند.